Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2021

Κριτική: “Χωρίς λόγια” του Γρηγόρη Πυριαλάκου στο Καραπάντσειο

 Το stellasview.gr παρευρέθηκε στην πρωτότυπη μουσική παράσταση  “Χωρίς λόγια” που ξεδιπλώθηκε σε 9 vocalises χωρίς λόγια και 9 ερωτικές επιστολές χωρίς μουσική…το  Σάββατο, 8 Σεπτεμβρίου 2018 στο Καραπαντσειο Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκηπων. Ήμασταν εκεί για εσάς και σχολιάζουμε.

Oι παραστάσεις που επιμελείται ο Γρηγόρης Πυριαλάκος διακρίνονται  για όσους είχαν την ευτυχία να παρακολουθήσουν τη δουλειά του, από ακραιφνή ποιότητα και αξιοθαύμαστη οργάνωση.

Στο πλαίσιο μάλιστα των Χαλκιδείων, των πολιτιστικών εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα στον Δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης, προς τιμήν του αγωνιστή της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας Γιάννη  Χαλκίδη,  ο Δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης, η Κ.Δ.Ε. Δ. Α. Μ και το Δημοτικό Ωδείο του Δήμου ανέθεσαν στον καταξιωμένο μουσικό Γρηγόρη Πυριαλάκο να παρουσιάσει, την μουσική παράσταση  “Χωρίς λόγια” .

Tα vocalises είναι ουσιαστικά μελωδίες δίχως λόγια, τις οποίες έγραψαν εν πολλοίς διάφοροι συνθέτες δίκην φωνητικών ασκήσεων ως επί το πλείστον, με σκοπό τη βελτίωση των φωνητικών ικανοτήτων των τραγουδιστών. Ο Γρηγόρης διέκρινε δε, σε πολλά από αυτά έμπνευση,  η οποία αναδύθηκε από μέσα του σαν αρτεσιανό φρέαρ από την αδυναμία ακριβώς έκφρασης του “ανείπωτου” που διακρίνει εν πολλοίς τις σύνθετες  αυτές ασκήσεις φωνητικής.

Ως εκ τούτου,  σκέφτηκε να ανεβάσει  μια παράσταση που να μιλάει για το άφατο μέσα από αυτά τα ιδιαίτερα «τραγούδια χωρίς λόγια», προσφέροντας, ωστόσο, και μια ερμηνεία της μουσικής, με τη βοήθεια της καλής του  φίλης, γνωστής και βραβευμένης ποιήτριας Αναστασίας Γκίτση, η οποία ακούγοντας ένα ένα τα vocalises εμπνεύστηκε τις εννιά πρωτότυπες  επιστολές της παράστασης.

Κάθε επιστολή εκκινεί από την προσφώνηση «mon amour» και διατρέχει αναμνησιακά έναν ολόκληρο μικρόκοσμο που ανήκει αποκλειστικά σε προσωπικές στιγμές εραστών. Πρόκειται ουσιαστικά για 9 ανεπίδοτες επιστολές μίας γυναίκας, της άχρονης και αέναης ερωμένης προς το αντικείμενο του πόθου της, τον άρρητο,  πολύπλαγκτο και πολυπόθητο  εραστή. Μέσα από τις επιστολές μέσω των  οποίων αφουγκραστήκαμε αυτήν την ενδιάμεση σιωπή και  ανιχνεύσαμε την ανεκλάλητη νότα του απείρου, γίναμε κοινωνοί της στάγδην φιλαποδημίας του έρωτα που λυτρώνει  ή που δονεί συγκινησιακά και οιστρηλατεί τον εσωτερικό μας κόσμο.

Η ερμηνεία των vocalises ξεδιπλώθηκε από ικανότατους σπουδαστές του δημοτικού ωδείου Αμπελοκήπων. Πιο συγκεκριμένα, την εκτέλεση των vocalises ανέλαβαν: η Μαρία Μπακατσή με την ευαίσθητη χροιά της ως λυρική σοπράνοο κόντρα τενόρος σε λυρικολετζέρα μέτζο Δήμητρης- Γρηγόρης Καλογιάννης και με τη σκοτεινή και μυστηριώδη χροιά της, η σοπράνο Βιργινία Γκαϊντατζή, οι οποίοι  μάγεψαν κυριολεκτικά  με την ερμηνεία τους το κοινό.

Πιο συγκεκριμένα, η Μαρία Μπακατσή προικισμένη με ένα εξαίσιο legato και με πολύ σωστά portamenti, ταίριαξε η φωνή της πολύ καλά στις legato απαιτήσεις των vocalises. Με τις πολύ ψηλές μάλιστα νότες της, έστελνε στο κοινό κύματα ενέργειας που το ηλέκτριζαν. Η Βιργινία Γκαϊντατζή παρότι λυρική σοπράνο είχε πολύ θηλυκή, σκοτεινή και συνάμα μυστηριώδη χροιά. Με τη διαυγή δε ερμηνεία της διοχέτευσε  στο κοινό περίσσιο συναίσθημα  ταξιδεύοντάς μας στα μύχια της ύπαρξής μας. Από την άλλη,  ο κόντρα τενόρος Δημήτρης-Γρηγόρης Καλογιάννης ο οποίος με τη λυρική και ελαφριά φωνή του, εντυπωσίασε διαρρήδην  στα ψηλά, με την ιδιαίτερη  φωνή του, τη γλυκιά και ζεστή χροιά που έχει χαριτωθεί, την ιδιαίτερα  καλή μουσική άρθρωσή του, αλλά και το εξίσου πολύ καλό legato και τις πολύ καλές κολορατούρες που είχε.

Η Βαλέρια Χαριτίδου μια εξαιρετική πιανίστρια, με πολύ καλή ροή στο παίξιμό  της, το οποίο έδεσε αρμονικά με όλους τους συντελεστές εκτέλεσε εξαίσια όλα τα κομμάτια και με τη δική της ιδιαίτερη ερμηνεία, μετέδωσε την οργανική  μουσική στο κοινό, εισάγοντάς μας στον μυστηριακό μα τόσο γοητευτικό κόσμο της φωνητικής μουσικής, των vocalises.

Κριτική: Ευθύμιος Ιωαννίδης

Φωτογραφίες & video: Στέλλα Πέρπερα

Δημοσιεύτηκε
09/09/2018

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου